dinsdag, november 28, 2006

Gratis oefen tentamens downloaden

Ik kwam onder de kop Gratis online leren voor studenten terecht op www.online-studeren.net. Een site opgezet door studenten waar je oude tentamens kunt down en up loaden. Dat is een mooi initiatief en lijkt op wat www.studentsonly.nl doet met samenvattingen alleen moet je daar voor betalen. Ik heb een account aangemaakt en eens even snel bekeken wat er te halen valt. De tentamens zijn oke en je kunt er ook een aantal zaken oefenen. Ook zijn er samenvatingen te vinden. Als studerend Nederland hier zijn tentamens, samenvattingen etcetera in kwijt kan dan kan het wel eens wat worden. Probleem is wel dat er waarschijnlik weinig redactie op de content gevoerd wordt dus wie bepaald wat kwaliteit heeft en wat niet.

Gratis lesmateriaal en Open Learn

Gisteren opende de Volkskrant met een voorpagina artikel over gratis studeren bij de Open Universiteit en vandaag vervolgen ze de reeks met het artikel " Gratis internet-studeren wordt wereldwijde trend". Gratis onderwijsmateriaal is hot zo blijkt wel weer. In het artikel gaat men verder in op deze ontwikkeling. De hoop bij de OU is dat men bij hen terecht komt als men ook daadwerkelijk tentamen wil doen in de betreffende cursus. Of men dat gaat doen is natuurlijk zeer de vraag. In een gemiddelde (openbare) bibliotheek vindt men gigantisch veel lesmateriaal van diverse onderwijsinstellingen en ik geloof niet dat Teleac of de LOI, hiermee flinke extra omzet hebben geboekt.

Toch laten de zogenaamde open educational resources (OER) initiatieven zien waar het naar toe gaat. In de UK heeft de Open Universiteit een site geopend (Open Learn) waar mooie stukjes techniek laten zien waar het naar toe gaat. Zeker op de site Labspace laten ze zien dat ze er wel kaas van hebben gegeten. Met name het tooltje Compendium vind ik sterk. Kijk hier wat je er mee kunt. Hiermee kan de leerling/student zijn eigen materiaal componeren/arrangeren. Great stuff en zwaar gebaseerd op web 2.0 technologie. Ik tot op heden nog niets beters gezien. Wie wel !!!

vrijdag, november 24, 2006

Web 2.0 en onderwijs

Ben via via op de site Solution Watch terrecht gekomen en las daar een drietal interessante berichten over Web2.0 en het onderwijs genaamd "Back to school with the class of web 2.0". In het eerste deel staan een flink aantal web 2.0 tools die je kunt inzetten in het onderwijs. Een paar die opvielen waren: Stu.dicio.us en Emurse. In deel 2 twee gaat hij in op tools die niet de traditionele desktoptools zoals Word en Powerpoint kunnen vervangen. Lees hier meer over deel 2. In het derde deel gaat hij in op een aantal praktijkcases. Leerzaam maar niet veel anders dan dit verhaal van Pierre Gorissen over social software in het HBO.

woensdag, november 22, 2006

De NMA en de schoolboekenmarkt

De NMA is vandaag in het nieuws. Zij hebben een scan uitgevoerd naar de schoolboekenmarkt. De conclusie luidt als volgt: De prijsconcurrentie in de schoolboekenmarkt is onvoldoende wegens een gebrek aan prijsprikkels. De structuur van de markt is zodanig dat de scholen de boeken voorschrijven maar de leerlingen en hun ouders de rekening betalen.

Ik ben zelf werkzaam in het HBO en kan mededelen dat studenten vaak klagen over de prijs, niet zozeer omdat het boek ansich zo prijzig is, maar omdat sommige boeken amper gebruikt worden en zij zelf geen keuze mogen maken voor alternatieve bronnen. De studenten worden geacht de kennis tot zich te nemen door het bestuderen van de boeken op de verplichte lijst, terwijl er natuurlijk tal van alternatieven zijn. Na het eerste jaar worden ze wijzer, en wachten ze af wat er gaat gebeuren. Ze schaffen dan pas wat aan als ze de meerwaarde er van inzien. Het is dus goed om het motto wie betaald/bepaald hier ook opgeld te laten doen. Dat betekend dat er een andere structuur moet komen, en dan niet alleen voor de schoolboekenmarkt maar ook voor het HBO en de universiteiten.

maandag, november 20, 2006

Wiki for Money

Er is een traditionele uitgever die voor geld een Wiki gaat beginnen. Pearson is de naam. Ik las het bericht op planet.nl. Het is grappig om te lezen dat nu pas er een serieuze speler van start gaat met wiki's en er geld voor wil vragen. Dat kan nog wel eens een probleem worden want wiki's worden door de massa als gratis gezien. Het sterke van het verhaal is wel dat ze gerenomeerde partijen gevonden hebben die meewerken aan de wiki. Leuk om dit experiment eens te volgen.

dinsdag, november 14, 2006

Kenniswerker en creativiteit

In een gesprek met de de lector van de HSZuyd de heer Frank Lekanne Deprez verteld hij mij dat kennismngt niet alleen bestaat uit het managen van kennis die je op kunt slaan in systemen maar juist ook het managen van kennis die aanwezig is bij personen. Kennismanagement is dus ook een stuk HRM. Wat nu het aardige is, is dat ik ook gesproken heb met de heer dr. Peter Teune ook lector, maar in dit geval aan de Fontys hogeschool. Hij heeft onderzoek gedaan naar adoptie van onderwijsinnovaties en zegt dat het niet zozeer een management probleem is maar veeleer een innovatiediffusieprobleem. In zijn prachtige oratie "Meer kopen boven het maaiveld" gaat hij daar verder op in.

Overeenkomsten
Wat nu het aardige is, is dat beide heren het hebben over de omgeving waarin zowel een creatieveling als een kenniswerker in floreren. Dat zijn vaak niet de organisaties waar ze nu werken terwijl de organisaties waar ze werken wel degelijk gebaat zouden zijn als ze voor deze werknemers ruimte zouden creƫren. Hier de beide omschrijvingen:

Kenniswerker volgens Lekanne:
Kenniswerkers zijn inhoudgedreven, (eigen)wijs, handelen bedachtzaam en willen met
de essentie bezig zijn. Door hun werk efficiƫnter in te richten, produceren kenniswerkers
‘eigen tijd’ om effectiever te kunnen functioneren. Een kenniswerker stelt continu zijn toegevoegde waarde ter discussie. Kenniswerk is in principe nooit af. Het is nu eenmaal verrukkelijk hard en slim te werken voor doelen waar men zich echt mee verbonden voelt. Veel kenniswerkers die op een hoger plan functioneren, moeten echter vaak constateren dat hun afnemers(intern of extern) daar eigenlijk niet op zitten te wachten. Zie ook deze publicatie

Creatievelingen volgens Teune op basis van Creative Class Richard Florida.
Leden van de creatieve klasse laten een sterke voorkeur zien voor individualiteit en zelfverwezenlijking. Zij willen zich niet of nauwelijks conformeren aan organisatorische of institutionele richtlijnen en zetten zich af tegen traditionele groepsnormen. Belangrijke factoren in hun werk zijn: - uitdaging en verantwoordelijkheid, - flexibiliteit om werken zelf vorm te geven, - stabiele werkomegving met evenwicht tussen zekerheid en chaos, - redelijke betaling, professionele ontwikkeling, - erkenning door gelijken in dezelfde groep,- stimulerende collega's en management, - aantrekkelijke inhoud werk, - organisatiecultuur waarin iemand zich thuis voelt, gewaardeerd en ondersteund voelt.




woensdag, november 08, 2006

Learning 2.0

Vandaag weer eens even op twee favoriete blogs gesnuffeld en beiden komen met web 2.0 en leren naar voren. Op frankwatching een artikeltje over een sessie over leren en 2.0 van de club NetOO. Als je dus expertise op maat zoekt van een aantal ondernemers in het onderwijs dan kun je bij deze club terrecht. Wat me wel opviel is dat ze allemaal aan de TU Twente hebben gestudeerd dus het is wel een bepaalde incrowd. Ik zou zeggen, zet het ook open voor andere deskundigen over onderwijs en aanpalende gebieden. Dat maakt het sterker.

Op de site van Pierre Gorissen stond ook een leuk bericht. Het gaat over een online training die je kunt volgen over web 2.0. Je kunt allerlei web 2.0 tools gaan uitproberen zodat je zicht krijgt op wat het kan betekenen voor jou. In de reacties op deze post zie je een hoop mensen die hier in de Nederlandse situatie iets mee willen. Ik ook. Ik denk dat ThiemeMeulenhoff (het bedrijf waar ik voor werk) een bijdrage kan leveren aan het succes van dit prille idee. In de gespreken die ik afgelopen maanden heb gevoerd met directies en ICT adviseur in het onderwijs komt duidelijk naar voren dat onbekend, onbemind maakt en dat er aan de ICT professionalisering nog veel te doen valt. Forza 2.0!!!!!

vrijdag, november 03, 2006

Uitgevers en lef

Uitgevers zullen gedurfder moeten zijn bij het in de markt zetten van nieuwe initiatieven. Tegelijk moeten ze daar niet te veel geld voor uitgeven, zodat ze zich enkele mislukkingen kunnen veroorloven. Geslaagde testen kunnen eenvoudige worden uitgebouwd. En tot slot zullen de uitgevers de portemonnee moeten trekken om originele software te (laten) ontwikkelen. Want juist die software bepaalt of een goed plan ook goed uitgevoerd wordt.

Dit werd gezegd op The World Digital Publishing Conference & Expo. Zie hier meer over deze dagen op de website van de nieuwe reporter. Ik kan me erg goed vinden in wat er gezegd wordt. Over het algemeen wordt er voorzichtig geopereerd en zijn de meeste uitgeefbedrijven toegerust met zeer competente mensen die met name het oude kunstje goed kunnen uitvoeren. Nu de omgeving uitgevers dwingt om na te denken en actie te ondernemen zie je dat dat maar aarzelend gebeurd. Begrijpelijk maar o zo jammer. Er is nog een lange weg te gaan en als er slecht change management gevoerd wordt kan er veel energie verloren gaan.

woensdag, november 01, 2006

Educause Dallas

Ik wilde ook graag naar deze conferentie maar dat is helaas niet gelukt. Redenen zijn zelfs mij onbekend. Toch handig dat ik via het net enkele resultaten van collega bloggers terug kan vinden. Die wil ik jullie ook niet onthouden. Een handige en leuke event wiki.

School 2.0

Ik weet niet meer hoe ik erop terrecht ben gekomen maar de naam school 2.0 is al gekaapt en biedt een leuke instrument (poster) waarmee je als school of onderwijsinstelling naar jezelf kunt kijken vanuit de diverse perspectieven van alle stakeholders die met de school te maken hebben. Zo zie je maar dat Web 2.0 instrumenten helemaal niet digitaal hoeven te zijn.