dinsdag, november 14, 2006

Kenniswerker en creativiteit

In een gesprek met de de lector van de HSZuyd de heer Frank Lekanne Deprez verteld hij mij dat kennismngt niet alleen bestaat uit het managen van kennis die je op kunt slaan in systemen maar juist ook het managen van kennis die aanwezig is bij personen. Kennismanagement is dus ook een stuk HRM. Wat nu het aardige is, is dat ik ook gesproken heb met de heer dr. Peter Teune ook lector, maar in dit geval aan de Fontys hogeschool. Hij heeft onderzoek gedaan naar adoptie van onderwijsinnovaties en zegt dat het niet zozeer een management probleem is maar veeleer een innovatiediffusieprobleem. In zijn prachtige oratie "Meer kopen boven het maaiveld" gaat hij daar verder op in.

Overeenkomsten
Wat nu het aardige is, is dat beide heren het hebben over de omgeving waarin zowel een creatieveling als een kenniswerker in floreren. Dat zijn vaak niet de organisaties waar ze nu werken terwijl de organisaties waar ze werken wel degelijk gebaat zouden zijn als ze voor deze werknemers ruimte zouden creƫren. Hier de beide omschrijvingen:

Kenniswerker volgens Lekanne:
Kenniswerkers zijn inhoudgedreven, (eigen)wijs, handelen bedachtzaam en willen met
de essentie bezig zijn. Door hun werk efficiƫnter in te richten, produceren kenniswerkers
‘eigen tijd’ om effectiever te kunnen functioneren. Een kenniswerker stelt continu zijn toegevoegde waarde ter discussie. Kenniswerk is in principe nooit af. Het is nu eenmaal verrukkelijk hard en slim te werken voor doelen waar men zich echt mee verbonden voelt. Veel kenniswerkers die op een hoger plan functioneren, moeten echter vaak constateren dat hun afnemers(intern of extern) daar eigenlijk niet op zitten te wachten. Zie ook deze publicatie

Creatievelingen volgens Teune op basis van Creative Class Richard Florida.
Leden van de creatieve klasse laten een sterke voorkeur zien voor individualiteit en zelfverwezenlijking. Zij willen zich niet of nauwelijks conformeren aan organisatorische of institutionele richtlijnen en zetten zich af tegen traditionele groepsnormen. Belangrijke factoren in hun werk zijn: - uitdaging en verantwoordelijkheid, - flexibiliteit om werken zelf vorm te geven, - stabiele werkomegving met evenwicht tussen zekerheid en chaos, - redelijke betaling, professionele ontwikkeling, - erkenning door gelijken in dezelfde groep,- stimulerende collega's en management, - aantrekkelijke inhoud werk, - organisatiecultuur waarin iemand zich thuis voelt, gewaardeerd en ondersteund voelt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten