maandag, maart 19, 2007

Van Maasakkers en onderwijs, toeval is het pseudoniem van god.

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van iemand van een educatieve uitgeverij die mij vroeg om een songtekst welke ik ooit gebruikt heb in een een presentatie rondom onderwijs en gaming. Het ging hier om het liedje "Bloemen zijn Rood"van Gerard van Maasakkers. Ik heb daar toen met Swish nog een clip bijgemaakt (lukt niet om hem in flash online te zetten). Nu kijk ik net naar Paul de Leeuw en daar zien we van Maasakkers optreden met wederom een ijzersterk nummer. Das geen toeval !!

De tekst van bloemen zijn rood is m.i, erg exemplarisch voor het onderwijs systeem zoals wij dat met zijn allen hebben ingericht. Met dank aan de grondleggers van het industriƫle tijdperk, want uit die tijd stamt ons huidige systeem. Hier de tekst


'n Jungske ging vur 't uurst naor school, hij kreeg 'n vel papier en krijten hij kleurde en kleurde 't hul vel vol, want kleure, da vond-ie fijn.Mer de juffrouw zei "Wat doe je daar, jongeman ?""Ik teken bluumkes, juffrouw"Ze zei "We doen hier niet aan kunst, jongeman,bloemen zijn rood en de lucht is blauw.Je zult er rekening mee moeten houden; je bent hier niet alleen.Als alle kinderen 'ns deden zoals jij, waar moest dat dan toch heen, ik zeg je:Refrein:“Bloemen zijn rood, jongeman, blaadjes zijn groen.’t Heeft geen enk’le zin om ’t anders te zien,dus waarom zou je ’t dan nog anders doen.”Mer 't jungske zei:"Ja mer juffrouw, d'r zijn zoveul kleure bloeme,zoveul kleure blaadjes, zoveul kleuren, overal,zoveul kleure zijn nie op te noeme mer ik zie ze allemaol".Mer de juffrouw zei "Je bent ondeugend, jongeman je kliedert en je Nederlands is slecht.Ik weet zeker dat je 't alletwee veel beter kan, ik wil dat je herhaalt wat ik zeg:(Refrein) Mer 't jungske zei:"Ja mer juffrouw, d’r zijn zoveul kleure bloeme,zoveul kleure blaadjes, zoveul kleuren overal,zoveul kleure zijn nie op te noeme mer ik zie ze alemaol”.Mer de juffrouw zei: "Dit duurt me nou te lang,je moet maar weten hoe 't hoort"en ze zette 't jungske op de gang ("Voor je bestwil" enzovoort).Mer hij werd bang, zo na 'nen tijd klopte zachtjes aan de deur.En hij zei "Juffrouw, ik heb wel spijt" en hij kreeg 'n kleur toen-ie zei:Refrein:“Bloemen zijn rood, blaadjes zijn groen,’t heeft geen enk’le zin om ’t anders te ziendus waarom zou ik ’t anders doen”.Mer d'n tijd ging dur, gao altijd dur en hij ging naor de tweede klasen de juffrouw was hul anders dan die daorvur, ze was nieuw, ze was er pas.En ze lachte vriendelijk toen ze zei "tekenen doe je voor je lol,je krijgt genoeg papier en krijt van mij, teken maar je hele vel vol."Mer 't jungske tekende bloeme, gruun en rood, en in de rij,en toen de juffrouw vroeg waorum kreeg-ie weer 'n kleur, en-ie zei:(Refrein).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten