vrijdag, oktober 20, 2006

Personal Learning Environment (PLE) en zo

Ik was laatst op een e-learning bijeenkomst van SURF en daar werd gesproken over de opkomende trends in e-learning land. Het ging natuurlijk over SOA, Open Source, VLE en PLE en Social Software. Wat me opviel was dat er daar erg veel techneuten rondliepen die deze nieuwe technologieën niet echt omarmden. De teneur was er een van: hebben we net een prachtige ICT infrastructuur staan moet het weer anders. Tja, met de komst van SOA en VLE, PLE, OS en SS zal er steeds meer buiten de infrastructuur van de instelling zelf komen te liggen en dat vindt niet iedereen even fijn.

Dubbel zo moeilijk
Uit mijn ervaringen in het onderwijsveld en ook met die van de systeembeheerders staven de gedachte dat de transformatie naar deze nieuwe ontwikkelingen nog wel even zal duren. Veel docenten en ICT-ers houden van controle en beheersbaarheid (net als managers trouwens). De nieuwe ontwikkelingen staan hier haaks op. Men moet juist los durven laten en zichzelf echt durven te ont-wikkelen. Met ont-wikkelen bedoel ik hier ook echt het zich ontdoen van wikkels. Enkele wikkels die overboord moeten zijn: de blackboard wikkel, de Microsoft wikkel, klassikaal onderwijs wikkel, lineair onderwijs wikkel, dat past iedereen wikkel, kennis is de sleutel wikkel, etc...

We zien dat Google desktop, Netvibes en Pageflakes en enkele anderen het goed mogelijk maken om een persoonlijke startpagina te bouwen naar eigen wensen en inzicht. Misschien kunnen we deze technieken ook goed inzetten bij het leren.

Studiegids op maat
Stel je voor dat je met de technieken van Netvibes (gadgets en widgets) een eigen studiepagina maakt met een eigen leerroute die bestaat uit verschillende modules. Je stelt je eigen studiegids samen, je stelt zelf je communicatie widgets (MSN, Mail, discussions,forum etc) in, je kunt toegang krijgen tot repositories. je portfolio is tevens je CV voor het bedrijfsleven en het voordeel is dat als je je opleiding verlaat de hele zwik toegankelijk blijft. Kortom, de open structuur maakt het mogelijk om als individu te bepalen wat men wil. Dat past goed bij de paradigma verschuiving van onderwijzen naar leren. Je ziet dus dat de ICT technieken en methoden het nieuwe leren prima gaan ondersteunen.



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten