maandag, maart 01, 2010

10.000 burgers, 2 tot 5 volgers

Deze toch wel schokkende uitkomst is een van de resultaten van een onderzoek uitgevoerd door Berenschot en ContentKings. Onderzoek- en adviesbureaus Berenschot en ContentKings benaderden 1500 kiesgerechtigde burgers en 78 kandidaat gemeenteraadsleden met een online enquĂȘte. De websites en social media accounts van 40 partijen uit 6 gemeenten werden 7 en 2
weken voor de gemeenteraadsverkiezingen onderworpen aan een expertanalyse. 1 op 4 partijen gebruikt sociale media als Hyves, Linkedin en Twitter. Vaak gebruiken zij meerdere kanalen. Het daadwerkelijke gebruik door burgers is echter minimaal. Ter indicatie: het betreft 2 tot 5 „volgers‟ op iedere 10.000 inwoners van de gemeente. Kiesgerechtigden zeggen relatief vaak te kiezen voor mailcontact met een partij. Maar slechts bij 18 van de 40 partijen lukte het ons om via de mail contact te leggen. Geconcludeerd moet worden dat veel partijen inzetten op sociale media, terwijl partijen via de mail en via de website kansen laten liggen.

Wat toont dit nu aan? In mijn optiek geeft dit twee dingen aan. Veel nieuwe internettechnologieen worden enorm gehyped. Het lijkt wel haast alsof iedereen zeer actief is op Twitter, hyves en andere social network sites, maar als je scherper gaat kijken, blijkt dat dit erg tegen valt. Vergelijk het met Second Life. Daar is haast niets meer van over. We zouden voor de grap eens moeten onderzoeken hoeveel innovatie projecten er gefinancierd zijn rondom Second Life en wat de kosten versus opbrengsten daar van zijn geweest. Ik denk dat we erg schrikken.

Ten tweede wil de politiek het vertrouwen winnen van burgers maar men heeft niet in de gaten dat het niet zozeer uitmaakt over welk kanaal je de boodschap stuurt, maar veeleer welke boodschap. De boodschap is nu: veel beloven!!! Wat er daarna gebeurd laat zich raden. In Nederland coalitieland moet er altijd water bij de wijn. Dus dat betekend beloften breken. Of je dat nou doet via flyers, twitter of face tot face maakt eigenlijk niet uit.

1 opmerking:

  1. Niels Schuddeboom02 april, 2010 09:10

    Dag Emiel,
    Een reactie na een maand, maar toch, een aantal opmerkingen.
    1. Het is waar, Social Media worden vaak overhyped. Mede omdat het te vaak over marketing gaat en te weinig over bijvoorbeeld interne communicatie en kennisdeling.
    2. Veel media-inzet mist de integratie met offline activiteiten. Als je niet werkt aan zichtbaarheid in de fysieke wereld, heeft aanwezigheid in de online omgeving totaal geen zin. Het draait ook om mensen aansteken en begeleiden in omgaan met nieuwe middelen die nieuwe kansen bieden. Bovendien: vergeet integratie met andere online kanalen niet.
    3. Laat je niet te snel verleiden tot een cijfermatige discussie. Van Twitter is bekend dat het wordt gebruikt door een groep mensen met relatief veel netwerkkracht. En hoewel we nog niet zijn bij de 1-op-1 benadering uit de VS, moet je die invloed m.i. niet onderschatten. Wie is belangrijker dan Hoeveel.
    Omwille van de tijd blijft het even bij deze 3 opmerkingen, hopelijk heb je er wat aan.

    Groet,
    Niels
    @shakingtree
    nschuddeboom[at]gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen