maandag, maart 19, 2007

Van Maasakkers en onderwijs, toeval is het pseudoniem van god.

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van iemand van een educatieve uitgeverij die mij vroeg om een songtekst welke ik ooit gebruikt heb in een een presentatie rondom onderwijs en gaming. Het ging hier om het liedje "Bloemen zijn Rood"van Gerard van Maasakkers. Ik heb daar toen met Swish nog een clip bijgemaakt (lukt niet om hem in flash online te zetten). Nu kijk ik net naar Paul de Leeuw en daar zien we van Maasakkers optreden met wederom een ijzersterk nummer. Das geen toeval !!

De tekst van bloemen zijn rood is m.i, erg exemplarisch voor het onderwijs systeem zoals wij dat met zijn allen hebben ingericht. Met dank aan de grondleggers van het industriƫle tijdperk, want uit die tijd stamt ons huidige systeem. Hier de tekst


'n Jungske ging vur 't uurst naor school, hij kreeg 'n vel papier en krijten hij kleurde en kleurde 't hul vel vol, want kleure, da vond-ie fijn.Mer de juffrouw zei "Wat doe je daar, jongeman ?""Ik teken bluumkes, juffrouw"Ze zei "We doen hier niet aan kunst, jongeman,bloemen zijn rood en de lucht is blauw.Je zult er rekening mee moeten houden; je bent hier niet alleen.Als alle kinderen 'ns deden zoals jij, waar moest dat dan toch heen, ik zeg je:Refrein:“Bloemen zijn rood, jongeman, blaadjes zijn groen.’t Heeft geen enk’le zin om ’t anders te zien,dus waarom zou je ’t dan nog anders doen.”Mer 't jungske zei:"Ja mer juffrouw, d'r zijn zoveul kleure bloeme,zoveul kleure blaadjes, zoveul kleuren, overal,zoveul kleure zijn nie op te noeme mer ik zie ze allemaol".Mer de juffrouw zei "Je bent ondeugend, jongeman je kliedert en je Nederlands is slecht.Ik weet zeker dat je 't alletwee veel beter kan, ik wil dat je herhaalt wat ik zeg:(Refrein) Mer 't jungske zei:"Ja mer juffrouw, d’r zijn zoveul kleure bloeme,zoveul kleure blaadjes, zoveul kleuren overal,zoveul kleure zijn nie op te noeme mer ik zie ze alemaol”.Mer de juffrouw zei: "Dit duurt me nou te lang,je moet maar weten hoe 't hoort"en ze zette 't jungske op de gang ("Voor je bestwil" enzovoort).Mer hij werd bang, zo na 'nen tijd klopte zachtjes aan de deur.En hij zei "Juffrouw, ik heb wel spijt" en hij kreeg 'n kleur toen-ie zei:Refrein:“Bloemen zijn rood, blaadjes zijn groen,’t heeft geen enk’le zin om ’t anders te ziendus waarom zou ik ’t anders doen”.Mer d'n tijd ging dur, gao altijd dur en hij ging naor de tweede klasen de juffrouw was hul anders dan die daorvur, ze was nieuw, ze was er pas.En ze lachte vriendelijk toen ze zei "tekenen doe je voor je lol,je krijgt genoeg papier en krijt van mij, teken maar je hele vel vol."Mer 't jungske tekende bloeme, gruun en rood, en in de rij,en toen de juffrouw vroeg waorum kreeg-ie weer 'n kleur, en-ie zei:(Refrein).





dinsdag, maart 06, 2007

3-D wereld en onderwijs in Nederland

Ik las vandaag de blogpost van Vicki Davis genaamd The frontier of education: Web 3D . Ook al besproken door Wilfred Rubens, check it. Het is een uitstekende opsomming en er gebeuren een hoop mooie dingen in SL maar dat is nog geen reden dat het ook een succes zal worden. Ruim een jaar geleden heb ik bekeken hoe het onderwijs en 3d samen zouden kunnen gaan. Ik kwam toen uit bij Active Worlds. In Active Worlds heb ik toen rondgelopen in het oude Egypte en kon ik via links uitstapjes maken naar Het British Museum. Leuk ! Ik heb toen ook nog verder gezocht en kwam er achter dat er in Nederland een experiment is geweest in Active Worlds door het een school. Ik doel hier dan niet op hetgeen Nijgh Versluys hier in heeft gedaan want dat sucks hard time. Zij hebben namelijk een aantal opdrachten verstopt in een gebouwde 3-d omgeving. Jij moet deze opdrachten zien te vinden. Dat is net zoiets als het tentamens of andere opdrachten ergens verstoppen in een oud ketelhok ergens op school. Wat leer je daarvan behalve vinden ? Zo moet het dus niet. Helaas kan ik de link naar het goede Nederlandse voorbeeld zo snel niet vinden. Wie weet dat nog ? Dus Nederland. Ga niet hard werelden bouwen die niets toevoegen. Denk eerst goed na of 3D iets gaat toevoegen aan het onderwijs wat je voor ogen staat.

donderdag, maart 01, 2007

Woordspeling of is het meer ?

Ik las net op de de site van Inct dat Iddink (grote distributeur van schoolboeken) met een site is gekomen genaamd Bloqs. De term blocks zijn we eerder tegengekomen. Namelijk de zogenaamde building blocks in Blackboard maar zeker ook andere (content) management systemen hebben deze term gebruikt. Ook hier hebben we het over een soort van bouwstenen maar nu gaat het over bouwstenen met content voor het VO onderwijs. Op zich niet zo spannend allemaal want net zoals het project van Wolters Noordhoff, Vespucci, is alleen die content te gebruiken die binnen bloqs te verkrijgen is, en dus ben je als docent erg beperkt in je mogelijkheden.

Wat wel spannend is, is dat Iddink, nu in de schoolboekenketen de rol van uitgever gaat overnemen. In het verleden schoven zij schoolboeken door (uitermate professioneel overigens) maar nu gaan ze ook zelf content verzamelen, bewerken en (digitaal) uitgeven. In het verleden dachten deze uitgevers dat ze een uniek kunstje uitvoerden, maar dankzij internet, is dit rap aan het veranderen. Dat geldt overigens ook voor het schuiven met de schoolboeken, want je ziet de uitgevers, nu al mondjesmaat rechtstreeks met de afnemers (studenten/leerlingen) zaken doen. Daar heeft Iddink dus de pest over in, want dat bedreigt hun business. Eens kijken wie over tien jaar het winnende businessmodel in handen heeft. Misschien gaan ze wel samen. Overigens staat in de laatste Inct een artikel over Edupoort (portal van educatieve uitgevers voor single sign on) en de kritiek erop luidt dat het (nog) geen winkel is. Zou het iets zijn dat Iddink de uitbater wordt van de Edupoort Toko.