vrijdag, december 15, 2006

Kennismakelaars en ESP

In de branche van traditionele (educatieve) uitgeefwereld is veel aan de hand. In de hele keten van producent tot eindgebruiker zijn er nogal wat partijen die aan het schuiven zijn. Dit komt oa door internet en de digitalisering, fusies in het onderwijs, en niet te vergeten de onderwijsvernieuwingen.

Enkele voorbeelden

Nu nog bepalen docenten vaak welke uitgaven de student gebruikt maar steeds vaker komt de student in het onderwijs centraal te staan. Dat betekend dat de student dan ook zelf gaat bepalen welke materialen hij/zij aanschaft. De decision maker wordt de student zelf eventueel geadviseerd door zijn peers(ranking) of coach. Ook de tussenhandel (oa van dijk) is aan het opschuiven naar een rol als diensten leverancier. Scholen besteden de boekeninkoop al jaren uit aan deze clubs maar ze gaan nu ook verder en werpen zich op als dienstverlener en adviseur. Ook leveranciers van IT systemen mengen zich in deze kennismanagement problematiek en zij bieden naast hun systemen ook advies en dienstverlening aan. Uitgevers zijn ook aan het onderzoeken hoe zij de klant (schoolorganisatie of student/docent) beter van dienst kunnen zijn.


ESP

De term die dan om de hoek komt kijken is ESP. Educational Service Provider. Een ESP bedrijf zal straks alle kennismanagement vraagstukken van onderwijsorganisaties gaan oplossen en wellicht ook nog van andere branches. De dienstverlening zal zich uitstrekken van het leveren van content en de training van docenten tot en met adviestrajecten rondom Leermanagementsystemen en auteurstools om de eigen gecreerde content te beheren.


Kennismakelaar

Een rol die bij die ESP gedachte kan gaan horen is de rol van kennismakelaar. Een school/student moet nu nog bij verschillende uitgevers gaan shoppen om zijn materiaal te verkrijgen. Daar zijn de schoolboekhandels handig op in gesprongen maar hoe gaat dat over pakweg 10 jaar als het meeste materiaal digitaal aangeboden zal worden en de tussenhandel verdwenen is. Is de schoolboekhandel in staat om dat gat op te vullen ? Of gaan de uitgevers dat zelf doen ook gezien de komst van Edupoort. Dat is eigenlijk alleen nog maar een Singel Sign On verhaal. Daarin komt het de klant tegemoet maar een echte makelaar heeft meerdere services waarmee hij zijn klanten gaat bedienen. Wanneer zullen ze daar mee komen en kunnen ze dan de rechtsvorm (stichting?) blijven hanteren ? Ik ehb daar een hard hoofd nin want ik moet de eerste niet commerciele makelaar nog tegen komen. Ik ben benieuwd hoe dit veld er over tien jaar uit ziet.



1 opmerking:

  1. Waarde Emiel, leer eerst maar eens spelen (d of t aan eind van werkwoordsvorm) en typen.

    BeantwoordenVerwijderen