dinsdag, december 05, 2006

Adoptie van ICT in onderwijsorganisaties

Dat gaat traag, heel erg traag. In het weekeinde las ik een leuk artikel in Bright wat ook online staat. Het is geschreven door Francisco van Jole ookwel bekend van de TV/Radio/krant maar zeker ook van zijn website 2525.

Het wordt niet duidelijk uit het artikel over welke groep mensen hij praat, maar ik herken mijzelf er wel in. In 1995 heb ik vaak met vrienden hardop gefilosofeerd over wat de toekomst ons allemaal brengen zou en nu het zo ver is valt het me tegen hoe we er met zijn allen op reageren. Er is een bepaalde "zal wel overwaaien" en "eerst maar eens zien" mentaliteit ontstaan. Dat is op zich in je prive domein niet echt schadelijk maar als het gaat over het domein werk dan denk ik daar toch anders over. Zeker als je in het onderwijs werkt waar je te maken hebt met een doelgroep die ICT ontwikkelingen snel oppakken. Volgens mij hebben grote groepen onderwijs mensen nooit geloofd in de kracht van het net en hebben ze ook nooit gezien welke mogelijkheden dit met zich mee brengt. Dus de manier van werken van hen is ongemoeid gelaten en nu pompen we er flink wat geld in om met name ICT tools en infrastructuur te brengen terwijl er meer aan cultuur verandering zou moeten gebeuren. Adoptie van techniek gebeurd pas als men kennis neemt van, en geloof heeft in.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten