woensdag, oktober 04, 2006

Frankfurt wordt wakker

Vandaag stond in Boekblad een artikel over web 2.0 en de invloed op de traditionele uitgevers. 'Uitgeverijen en Web 2.0, een kans of een hype?' luidde de titel van de drukbezochte openingbijeenkomst in het Forum Innovatie van de Frankfurter Buchmesse. 'Uitgevers zijn bang dat ze hun rechten kwijtraken, maar ze zien niet dat ze ondertussen de mensen verliezen,' waarschuwde moderator Ehrhardt F. Heinold. Hij doelde hier met name op de groep jongeren (generatie Einstein) die altijd al met Internet zijn opgegroeid. Zij maken steeds minder gebruik van de traditionele media en omarmen de nieuwe media als geen ander. Hij haalt ook Wikipedia aan als voorbeeld waardoor de oude media verslagen gaat worden. Ik denk dat hij daarin gelijk gaat krijgen. Echter er zitten natuurlijk nog veel decisionmakers op het pluche, die de pijn van de nieuwe media nog niet voelen en die blijven dus mooi doen wat ze altijd al deden. Met name op de winkel passen en niet teveel risico nemen. Pas als de pijn (lees veiligheid eigen positie) in gevaar komt komt men in actie, maar te vaak is men dan te laat. Toch zullen er ook bedrijven zijn die wel degelijk goed zullen slagen om de vernieuwing door te voeren en web 2.0, of nog beter innovatie, op te pakken en te incorporeren. Dat zullen de grote van de 21ste eeuw worden. Verandering als constante maakt ook niet veranderingmoe maar geeft juist energie.

1 opmerking:

  1. Dank voor de tip. Ik heb al lang niet meer in boekblad gekeken. Reden te meer om dat weer eens te doen.

    Besef heeft tijd nodig. Veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen