Vandaag las ik op de Nieuwe Reporter een stukje genaamd: Pers en openbare bibliotheken: goede informatie heeft een prijs. Dit stuk gaat in op hetgeen de titel doet vermoeden. Er wordt een opsomming gegeven van een aantal ontwikkelingen en de schrijver beindigd het stuk met het gegeven dat we we op een doodlopende weg zitten. Het is maar net vanuit welke zienswijze je de zaak bekijkt. Gelukkig zijn er een aantal reacties op het stuk gekomen en met name de reactie van Henk Blanken spreekt mij aan. Ik citeer; " Henk Blanken oktober 4th, 2006 at 6:12 pm Alles van waarde wordt gratis in een netwerksamenleving, heb ik wel eens beweerd. Vanwege de alomtegenwoordigheid van digitale informatie, is het nieuws het eerst aan de beurt bij de gratistrend. Dat is niet erg, het nieuws wordt er niet minder van. Het is wel erg voor de handelaren in nieuws: als zij blijven doen wat ze deden, worden ze overbodig.
Wat voor nieuws geldt, geldt voor informatie uit bibliotheken. Google Books zal het leven van de gemiddelde bibliothecaris niet lolliger maken. Zeker, er is sprake van een doodlopende weg, maar niet voor boeken, voor nieuws, of informatie. Het zijn de instituten die doodlopen als ze geen manier vinden om van waarde te zijn.
Voor journalisten is het simpel: wie relevant wil blijven, moet betere journalistiek leveren. Verhalen die zonder journalisten niet gemaakt zouden zijn, niet boven water waren gehaald, niet verteld zouden zijn, of niet zo onweerstaanbaar aantrekkelijk verteld zouden zijn. Journalisten moeten specialisten worden.
Voor bibliotheken lijkt me hetzelfde te gelden. Wie ooit naar de bibliotheek ging om knipsels te raadplegen, kranten en tijdschriften te lezen of een boek te lenen, haalt zijn informatie nu beter en sneller van internet - vaak althans. Van een information overload hebben, denk ik soms, alleen journalisten en bibliothecarissen last; hun jongere lezers kunnen er prima mee omgaan.
Waarom we samen zouden moeten optrekken, kan ik niet bedenken. Tal van andere branches hebben evenveel last van internet. Vraag maar aan Kodak, reisbureaus, financiele intermediairs en knipseldiensten. Het is ieder voor zich en Google voor ons allen, vrees ik.
donderdag, oktober 05, 2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten