Mijn bloed ging vanochtend sneller stromen toen ik de voorpagina van de Volkskrant zag. Er staat namelijk een artikeltje in waarin een voor educatieve uitgevers revolutionair business model wordt gepresenteerd. Gratis studieboeken. Het bedrijf Ventus Publishing is ruim een jaar actief in Noorwegen, Zweden en Duitsland en zijzelf zeggen dat het een groot succes is (natuurlijk !!!). In Zweden zijn 160.000 boeken in een jaar tijd gedownload volgens het artikeltje in Nu.nl. Dat is niet verkeerd. Ik denk dat ze ook in Nederland succes zullen hebben. Daar zijn een aantal redenen voor;
- Studenten ervaren de prijzen van studieboeken als erg hoog en als er een gratis alternatief is om toch aan kwalitatief hoogwaardig materiaal te komen, waar ook de docent van zegt dat het bruikbaar is dan is het hek van de dam. Elk jaar laait de discussie rondom hoge kosten voor schoolboeken op. Zie ook dit artikel
- VNO NCW heeft deze week nog kritiek gegeven op het HBO. De samenwerking tussen bedrijven en het hoger beroepsonderwijs moet beter. Bedrijven die veel hbo'ers in dienst nemen, moeten samen met de hogescholen overleggen over de inhoud van de opleiding, zodat die goed aansluit op de kennis die het bedrijfsleven vraagt zo staat te lezen in het rapport Hogescholen en branches: partners in professie ; uitdagingen voor mkb en hbo . Als bedrijven en hogescholen samen tot uitgaven komen dan kan dat een gedeelte van de oplossing zijn.
- De studenten van nu en de toekomst gaan anders te werk/leren anders, dan dat ik dat bijvoorbeeld zelf heb gedaan. In de publicatie Leren van Jongeren van Wim Veen en Frans Jacobs wordt daar op ingegaan. Er zijn voor en tegenstanders te vinden maar ik denk dat de tegenstanders het onderspit gaan delven.
- Jongeren maken nu al veel gebruik van gratis content van het Internet. (Internet = gratis) en als deze content ook nog de juiste kwaliteit heeft dan zijn, los van de studenten, ook docenten tevreden.
Ik denk dat we in Nederland nu een discussie zullen krijgen of dit ethisch allemaal wel kan. Wordt het hoger onderwijs (waardenvrij, hmmm jeah sure) nu niet beinvloed door de commercie en wat betekend dat voor de tere kinder/jongeren ziel. Mensen wake up. Sinds de Volkskrant, NewYork Times, CNN en andere media in handen zijn van de commercie is de onafhankelijke journalistiek/media nog niet in gevaar geweest. Sterker nog; er zijn meer "onafhankelijke" bronnen bijgekomen in plaats van minder en met Internet heeft de massa een krachtig instrument in handen. Bovendien moet je Kotler (marketingboek) maar eens openslaan. Die staat al jaren vol met reclame (weliswaar dient het als illustratie, maar wat is het verschil voor de lezer. Tell me).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten