dinsdag, september 05, 2006

De boekenberg

Naast de ouderwetse boterberg, hebben we in Nederland ook te maken met een zogenaamde boekenberg. Er zijn in 2005 bijvoorbeeld 5700 nieuwe titels verschenen van algemene boeken (boeken die je in de reguliere boekhandel vindt). Ten opzichte van 2004 is dat een stijging met ruim 20%. Ook bij educatieve uitgevers worden er steeds meer titels uitgegeven vooral in het HBO. Anders dan bij algemene boeken zou je dat moeten verbazen want hetgeen er aan kennis overgebracht dient te worden is vaak duidelijk omschreven in eindtermen, competentieprofielen etc. Oké, er zijn een aantal niches in het HBO en natuurlijk ontwikkelen vakgebieden zich, maar als je gaat kijken hoeveel studieboeken er zijn over marketing bijvoorbeeld dan kun je rustig spreken van een berg. Slechts enkele titels uit deze berg zijn echt succesvol (Kotler, Verhage) en de rest hangt er maar een beetje bij. Uiteraard heeft dit "probleem" zijn oorsprong in marktwerking. Op zich zou je kunnen zeggen dat er dan eigenlijk geen probleem is, maar als je erover na gaat denken dan zou iedereen (behalve Pearson en Wolters Noordhoff natuurlijk) toch eigenlijk graag zien dat er een paar standaardwerken zouden zijn. Vroeger was zoiets moeilijk te realiseren maar met de kracht van Internet en open content zouden we toch een eind kunnen komen. Ook content ontwikkeld door de hogescholen zelf zou dan via het web gedistribueerd kunnen worden. Ik denk dat we met slimme social sofware de berg (van uitgevers en HBO instellingen) kunnen laten slinken. Er zijn op het web al een aantal goede voorbeelden te vinden maar daarover later meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten