woensdag, augustus 30, 2006

Downloaden boeken via Google mogelijk


Met deze kop komt Planet.nl op de proppen. Het geldt alleen voor boeken waar geen auteursrecht op zit. Ik ben eens even gaan kijken op Google books en ik moet zeggen; het ziet er goed uit. Je kunt inderdaad in PDF hele boeken downloaden. Bijvoorbeeld Dante's Inferno. Het blijkt dat van de uitgaven die Google heeft opgenomen men alles OCR heeft gescand dus je zoekterm komt gemarkeerd terug in de tekst (je kunt dus full text searchs maken). Google books Nederland is nog niet erg gevuld want toen ik de term "bouwkunde" ingaf en daarna de term "vrije tijd" kwam ik op de eerste 10 zoekresultaten als een twee dezelfde boeken tegen. Boeken lezen op het scherm is niet echt fun maar goed, de PDF en kun je natuurlijk uitprinten. Ik heb nog niet kunnen vinden welke boeken allemaal te downloaden zijn op Google books. Het downloaden is trouwens wat anders dan boeken met volledige inzage. Bij inzage blijft het beperkt tot inzage. Voor uitgevers lijkt mij dit een uitgelezen kans om oude content alsnog online te zetten en nieuwe gedeeltelijk. Dit om de verkoop te stimuleren. Er zullen dan wel meer mensen op Google books moeten komen want het heeft nu nog niet de bekendheid zoals bijvoorbeeld Bol.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten