woensdag, november 21, 2007
Kloven, beroepskolommenmanifestatie en Finland
Gisteren was ik op de beroepskolommenmanifestatie. De plek waar toppers uit het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven elkaar zouden ontmoeten, aldus de pay off. Natuurlijk was het bedrijfsleven zeer slecht vertegenwoordigd. Toen Pieter Hilhorst vroeg wie er van het bedrijfsleven was, ging er slechts een vinger omhoog. Jammer, maar tekenend voor de relatie tussen onderwijs en bedrijfsleven. (Kloof 1) Om deze relatie te verbeteren zo werd gisteren geopperd zou je meer ruimte moeten laten aan de professionals. Deze worden nu door het management teveel gestuurd en deze zouden meer ruimte moeten krijgen.(Kloof 2). Ook werd ingegaan op de nieuwe jongeren die ons onderwijs bevolken en dat de (digitale) vaardigheden van de docenten slecht aansluiten op deze groep (Kloof 3).Ook zouden docenten meer ondernemend en innovatief moeten zijn want dat vraagt de maatschappij nu (Kloof 4). Zo kan ik nog wel even doorgaan met het schetsen van het onderwijslandschap met al zijn kloven. Wat me gisteren echter opviel is dat men de ene kloof wil dichten met de anderen, oftewel de oplossing voor het ene is een probleem voor het andere. Minder bemoeienis, is vaak minder verandering, en verandering is nu juist noodzakelijk. Kortom je moet jezelf de vraag stellen of de onderwijs professional wel daadwerkelijk de professional is. Kenmerken van een professional zijn namelijk: actief, toont leiderschap,werkt volgens standaarden, doet aan scholing en bijscholing,kent eigen grenzen, voldoende kennis en vaardigeden, zet hulpvragers op de eerste plaats, verantwoordelijk voor collegae, spreekt slecht functionerende collegae aan op hun functioneren, werkt mee aan “open cultuur”, integer, staat open voor kritiek,staat open voor toetsing. Das nogal een lijst (met dank aan de Universiteit Maastricht) en ik denk dat er nog veel te professionaliseren valt. Lees bijvoorbeeld dit artikel uit de Volkskrant wat ingaat op het Finse onderwijs model. (Een ieder die daar voor de klas staat heeft een Academische graad).
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten