Ik was al langer op de hoogte van de inhoud van het rapport maar nu is het dan ook bij Kennisnet verschenen; Digitale leermiddelen, Kosten, kansen en bedreigingen. In opdracht van Kennisnet is onderzocht in hoeverre digitale leermiddelen kosten zouden kunnen besparen en wat er dan moet gebeuren. De conclusie luidt als volgt: " voor digitale leermiddelen kunnen de schoolkosten voor boeken in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs sterk afnemen. Wanneer deze kostenbesparing niet gepaard gaat met extra investering in deskundigheid van leraren en ondersteuning is er weinig kans dat digitale leermiddelen rendement opleveren."
Deze berichtgeving sluit goed aan bij een bericht van Ronald Plasterk die pleit voor meer geld voor professionalisering van het onderwijzende corps. Plasterk: Ik wil nu ook kijken of het mogelijk is om docenten een persoonlijk scholingsbudget toe te kennen. Geen rugzakje, noem het maar een schooltas, beter nog: een scholingstas. Als een leraar bijvoorbeeld een masteropleiding wil volgen, of wil promoveren; los van het schoolbestuur, niet omdat de school dat vraagt maar gewoon als eigen wens, dan moet er ruimte zijn voor zo’n persoonlijke ontwikkeling. Ik wil onderzoeken of we daarvoor een fonds kunnen instellen”.
Prima dat dit gaat gebeuren maar ik wil toch eigenlijk ook pleiten voor een meer verplichtend karakter rondom digitale vaardigheden of beter nog mediawijsheid en/of vaardigheid. En dan doel ik niet op zoiets als ECDL (European Computer Drivers License of DRO (Digitaal Rijbewijs Onderwijs). Dat soort massa trajecten maakt vaak meer kapot dan goed. Wat moet een gemiddelde leerkracht met Access. Das ouwe meuk en een hoog specialistisch programma. Come on !!!! Wil je met intrinsiek gemotiveerde docenten leerkrachten aan de slag dan zul je je visie op onderwijs en visie op ICT moeten integreren in een aanpak op maat. Net zoals we onze leerlingen/studenten op maat willen gaan bedienen.
woensdag, juni 13, 2007
Investeer in de leraar en docent. En wel nu.
Labels:
adoptie ict,
maatwerk,
plasterk,
professionalisering docenten
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten