dinsdag, april 24, 2007

Overheid en ICT, stand van zaken rondom web 2.0

Ik ben vanochtend naar de beurs ICT en Overheid geweest, waar ik had afgesproken met een collega van het zusterbedrijf van BMC nl. TMOP.We hebben het gehad over een aantal nieuwe businessideeen en daarnaast heb ik mijn oren en ogen goed de kost gegeven in deze voor mij deels nieuwe wereld. Wat me direct opviel is dat net als in het onderwijs en de zorg hier ook steeds meer de klant centraal komt te staan in de dienstverlening. Zeer veel gemeenten en andere overheidsinstanties zijn hun organisaties aan het kantelen en termen als frontoffice, midoffice en backoffice geven aan waar ze mee bezig zijn. Veel gemeenten moeten ook wel veranderen want de centrale overheid heeft nogal wat maatregelen en wetten afgekondigd. Het gaat hier dan bijvoorbeeld over de invoering van de verschillende basisregistraties waarmee we allemaal te maken hebben en die allemaal gedigitaliseerd worden. Dat is me nog eens een operatie

Wat me verder opviel is het gegeven dat gemeenten nu razend druk zijn met het inrichten van de back office processen en dat er nog maar relatief weinig gedaan is aan de voorkant, de zogenaamde front office. Ik ben dan ook maar weinig mashups en web2.0 toepassingen tegengekomen. Eentje die ik wel aardig vond is hetgeen Gemeenteweb heeft ontwikkeld voor de gemeente Deurne. Zij hebben hun internet balie gekoppeld aan Google maps en zo kun je bijvoorbeeld doorgeven waar bv. illegaal vuilnis is gedumpt of waar het dichtstbijzijnde consultatiebureau zit. Helaas is dit nog niet operationeel. Een ander leuk mashupje is van het kadaster en heet vind je eigen huis Ook weer op basis van Google maps kun je gegevens van je eigen toko terugvinden. Das mooi. Wat minder mooi is is dat ik deze site niet terug kon vinden op de site van het kadaster zelf. Als je iets moois maakt moet je het ook goed vindbaar maken. Zeker in deze tijd. In de etalage ermee.

1 opmerking:

  1. Better implementation of Nederland Kadaster: www.goolzoom.nl

    Regards

    BeantwoordenVerwijderen