donderdag, februari 08, 2007

Macht van de uitgevers ??

Ik lees net op Scienceguide het volgende artikel. Als werknemer van kleine speler in de wereld van het (educatief) uitgeven viel mij dit natuurlijk op. Ik denk dat de instituten die deze petitie ondersteunen de krachten maar eens moeten gaan verenigen en zelf met een alternatief moeten komen. Met de internettechnolgie van vandaag de dag is er al een heleboel mogelijk. Uiteraard zit hem daar de kneep niet maar veeleer op juridische en organisatorische gronden. Toch denk ik dat er, als men echt wil, er mogelijkheden te over zijn.

De greep van de uitgevers op het Brusselse lijkt een beetje op die van de muziek en film industrie. Eerst gaat men flink op de rem staan en probeert men een en ander tegen te houden. We hebben gezien dat de macht van de gebruikers uiteindelijk elke speler in deze industrie op de knieen heeft gekregen en mijn inziens zal dat ook met de wetenschappelijke uitgevers gaan gebeuren. Dat dit mogelijkheden biedt voor andere partijen zoals internetbedrijven zoals Google en Yahoo die steeds meer diensten rondom content gaan leveren moge duidelijk zijn. Lang leve het de kracht van het net.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten