dinsdag, februari 27, 2007

What the hell......

Over het algemeen gebeurd er niet zo heel veel spannends in educatief uitgeefland. Dat veranderd als je bepaalde teksten aan bepaalde groepen uit de bevolking voorlegd. Hoe een en ander precies tot stand is gekomen moet ik nog uitvogelen maar er is iemand met een uitgave van Code (studieboeken voor Nederlands als tweede taal zgn NT2) naar de Hells Angels gestapt en heeft ze laten lezen wat er in dit boek staat. Zie hier voor het videootje op www.depers.nl . Altijd al geweten dat learning hot is. Hot as Hell !!!!!!

donderdag, februari 08, 2007

Macht van de uitgevers ??

Ik lees net op Scienceguide het volgende artikel. Als werknemer van kleine speler in de wereld van het (educatief) uitgeven viel mij dit natuurlijk op. Ik denk dat de instituten die deze petitie ondersteunen de krachten maar eens moeten gaan verenigen en zelf met een alternatief moeten komen. Met de internettechnolgie van vandaag de dag is er al een heleboel mogelijk. Uiteraard zit hem daar de kneep niet maar veeleer op juridische en organisatorische gronden. Toch denk ik dat er, als men echt wil, er mogelijkheden te over zijn.

De greep van de uitgevers op het Brusselse lijkt een beetje op die van de muziek en film industrie. Eerst gaat men flink op de rem staan en probeert men een en ander tegen te houden. We hebben gezien dat de macht van de gebruikers uiteindelijk elke speler in deze industrie op de knieen heeft gekregen en mijn inziens zal dat ook met de wetenschappelijke uitgevers gaan gebeuren. Dat dit mogelijkheden biedt voor andere partijen zoals internetbedrijven zoals Google en Yahoo die steeds meer diensten rondom content gaan leveren moge duidelijk zijn. Lang leve het de kracht van het net.

woensdag, februari 07, 2007

Vraag het de leerling

Het procesmanagement herontwerp MBO heeft het bureau Keesie (bekend van het boek generatie einstien) opdracht gegeven het competentiegerichte onderwijs te onderzoeken op de MBO scholen. Gisteren werden de resultaten bekend gemaakt. Wat ik goed vind is dat er vanuit de leerlingen dus niet alleen maar slechte dingen rondom competentiegericht onderwijs naar voren komen maar juist ook veel positieve. Ik had het al raar gevonden als dat niet een keer naar voren was gekomen want de geluiden die ik hoor in het onderwijs zelf (ik heb vele gesprekken per jaar met mensen die op de scholen werken) zijn veel vaker positief dan negatief. Hier de do's en don'ts rondom competentiegericht leren volgens de klanten zelf .


Het gaat beter met de wereld !!!!

Ik heb vandaag 20 minuten college gehad van een zeer bevlogen persoon. Zijn verhaal sprak mij en vele andere aan. Het gaat beter met de wereld al valt er nog een hoop te doen. Ik raad aan om iedereen die in het onderwijs (of elders) werkt hier eens naar te kijken. Zo breng je dus een boodschap/kennis over. Als jezelf van dit soort flitse presentaties wilt maken over de wereld in ontwikkeling dan is hetzelfde tooltje als wat Hans Rosling gebruikte beschikbaar op http://tools.google.com/gapminder/ of kijk op www.gapminder.org

dinsdag, februari 06, 2007

De volgende tien jaar ?

Dit videootje kwam ik tegen en laat zien waar we ons de komende tijd druk over moeten maken. Met de komende tijd doel ik op de komende tien jaar. Ik ben nu ruim 10 jaar onderweg op internet en veel dingen die ik en mijn vrienden bedacht hadden zijn uitgekomen. Het jammere is wel, dat maar relatief kleine groepen gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Ik denk dat we een periode van vijf jaar nodig hebben om de massa boven de leeftijd van 25 jaar te laten wennen aan nieuwe web 2.0 tools. Het beloofd een spannende en mooie rit te worden. De man achter deze video is Michael Wesch en zet zichzelf en zijn visie in een klap op de kaart