woensdag, augustus 30, 2006

Coverstory HP de Tijd

Wat leren middelbare scholieren over zaken als immigratie, politieke stromingen, het milieu en de multiculturele samenleving? HP/De Tijd onderwierp veertig schoolboeken aan een kritisch onderzoek. Plus: waarom zijn die boeken zo duur?

Je ziet: die schoolboeken zijn hot. Elk jaar wordt er ongeveer dezelfde discussie gevoerd en gebeurt er eigenlijk niets. Mijn idee is dat er dan waarschijnlijk grotere problemen zijn die wel de aandacht krijgen of er is niemand zo slim om een en ander eens aan te pakken. Je ziet dat OMO (Ons Middelbaar Onderwijs) zelf is gaan onderhandelen met de uitgevers en nu 15/20 % in de pocket houdt. Dat is snel verdiend. Lees anders eens dit artikel met reacties uit het veld. Dan zie je wel dat het een en ander los maakt. Ik ben het eens met de heer Minkema die even omrekend wat het studieboeken nu per uur kosten. Als je dat vergelijkt met hobbies die kinderen uitoefenen en hoeveel geld daar in gestoken wordt dan verstomd de discussie. Daarnaast is er ook nog vanuit overheidswege een regeling getroffen om de gezinnen met lagere inkomens te gemoet te komen. Deze regeling heet de tegemoetkoming ouders en kan oplopen tot 967 euro per kind per jaar. Daar koop je heel wat boeken voor.

Nog meer schoolboeken


Bron: Reformatorisch dagblad: BANGALORE – Indiase kinderen met een schooltas op de rug steken een drukke straat in de stad Bangalore over. Volgens een recente studie van de Indiase autoriteiten versjouwt een leerling in India 6000 kilo aan studiemateriaal in een jaar. Dat komt neer op een gemiddelde van zo'n 20 kilo per dag. Als gevolg van de zware schooltassen krijgen veel leerlingen rugklachten.

Downloaden boeken via Google mogelijk


Met deze kop komt Planet.nl op de proppen. Het geldt alleen voor boeken waar geen auteursrecht op zit. Ik ben eens even gaan kijken op Google books en ik moet zeggen; het ziet er goed uit. Je kunt inderdaad in PDF hele boeken downloaden. Bijvoorbeeld Dante's Inferno. Het blijkt dat van de uitgaven die Google heeft opgenomen men alles OCR heeft gescand dus je zoekterm komt gemarkeerd terug in de tekst (je kunt dus full text searchs maken). Google books Nederland is nog niet erg gevuld want toen ik de term "bouwkunde" ingaf en daarna de term "vrije tijd" kwam ik op de eerste 10 zoekresultaten als een twee dezelfde boeken tegen. Boeken lezen op het scherm is niet echt fun maar goed, de PDF en kun je natuurlijk uitprinten. Ik heb nog niet kunnen vinden welke boeken allemaal te downloaden zijn op Google books. Het downloaden is trouwens wat anders dan boeken met volledige inzage. Bij inzage blijft het beperkt tot inzage. Voor uitgevers lijkt mij dit een uitgelezen kans om oude content alsnog online te zetten en nieuwe gedeeltelijk. Dit om de verkoop te stimuleren. Er zullen dan wel meer mensen op Google books moeten komen want het heeft nu nog niet de bekendheid zoals bijvoorbeeld Bol.com.

dinsdag, augustus 29, 2006

Schoolboeken en zo

De PVDA heeft op 28 augustus een nieuw plan gelanceerd. Dit moet het gesjouw en de kosten die gepaard gaan met boeken oplossen. "Schoolboeken: Van kostbaar en zwaar
naar betaalbaar en draagbaar
". In het plan staat dat men een fonds moet oprichten waarin 200 miljoen euro moet komen zodat scholen de boeken kunnen aanschaffen en de leerlingen deze weer kunnen huren van de school (afschrijven over 4 jaar). Zoiets is zeker niet nieuw. Het enige nieuwe eraan is dat men dit landelijk wil gaan invoeren. Op zich een goed idee. Wat opmerkelijker is in dit plan is dat men ook vindt dat educatieve uitgevers meer materiaal digitaal moeten aanbieden. Een gedachte die menigeen krijgt als men dit probleem wil tackelen maar er komen dan al snel andere problemen om de hoek. Een veel groter probleem is het gegeven dat vaak de leerlingen/studenten wel aan de slag willen met digitaal materiaal maar dat het docenten corps juist niet. Zij zijn zo boek en methode gericht als de pest. Op zich niet vreemd want jarenlang heeft niemand deze proffesionals een strobreed in de weg gelegd. De laatste jaren met de (op) komst van ICT in het onderwijs, het nieuwe leren en nieuwe jongeren die het onderwijs volgen liggen deze boekgerichten onder vuur. Al te snel zal de transitie van boek naar digitaal gerichten niet verlopen want Joseph Kessels van Kessels en Smit heeft tijdens een sessie wel eens gezegd dat 80 % van het onderwijzende corps in Nederland erg veel moeite heeft met veranderingen. Je kunt je beter op de overige 20 % richten. Als we ook kijken naar de leeftijdsopbouw in het HBO van het onderwijzend personeel en zien dat de gemiddelde leeftijd van een docent(e) bijna 49 jaar is. Dat is pas een probleem.

Web 2.0 en het Onderwijs

Ik ben van mening dat web 2.0 en onderwijs een combinatie is die het onderzoeken waard is. Ik ben daar nu mee bezig en ik kom er (gelukkig achter) dat er meer mensen mee bezig zijn in Nederland. Ik ga een aantal van deze mensen interviewen om te kijken waar wij als commerciele traditionele aanbieder van educatieve content in passen en of de ideeen die ik heb ook te realiseren zijn.

Ik kom op dit idee omdat er een aantal dingen waarneembaar zijn:
  1. Het hoger beroepsonderwijs in Nederland is flink veranderd en de ambities die ze hebben zouden wel eens goed aan kunnen sluiten bij web 2.0.

  2. De jongeren die de komende jaren het HBO bevolken maken in hun dagelijkse leven gebruik van social software.

  3. Opkomst van Open source, Open content, Crowd Sourcing producten en diensten

  4. The longtail theorie. Je kunt dankzij internet afnemers bereiken die je vroeger niet bereikte.

Er zijn vast nog wel meer redenen te bedenken maar deze vier neem ik als vertrekpunt. Eens kijken waar we op uit komen.

donderdag, augustus 17, 2006

oude Orakelvangst 1

Relate,Create,Donote, Apply
Ik heb net en interressant artikel gelezen op de website van Lectoraat Educatie van de Hogeschool Leiden. Ik ben namelijk op zoek gegaan naar hetgeen ik vanmiddag geleerd heb en zie dat de theorie op divere manieren toegepast kan worden. Ik zie namelijk dat op diverse hogescholen er mooie dingen ontwikkeld worden "create", maar dat de overige slecht ingevuld worden. Je zou het model ook als volgt kunnen gebruiken nl; relate---> leg eerst de relatie met je klanten (studenten) en je collega hogescholen, create--> ga dan pas creeren, --->donate --->de student doneert een bedrag voor de waardevolle informatie. Deze informatie wordt idealiter aangeboden in een opensource LMS. Kijk maar eens hier hoevel dat er al wel niet zijn http://www.lmstalk.com/resources-LMSopensource.html

De Orakelvanger

Deze blog is de persoonlijke blog van Emiel Kanters.

In het verleden (begin jaren 90) ben ik een tijdje door het leven gegaan als orakelvanger. Samen met Twan Brekelmans hebben we een tijdje dit nobele beroep uitgeoefend maar na drie,vier jaar kwam de sleet er in. Op dit moment blaas ik het uitgestorven beroep weer nieuw leven in. Zie ons allen menschen maar als god. Er wordt dan heel wat af georakeld. Orakels waarvan ik het de moeite waard vindt om ze te vangen zal ik hier laten zien. Het kan werkelijk waar over van alles gaan maar met name zullen onderwijs,opleidingen, e-learning, ICT, Web 2.0, Serious Games, orakels aan de orde komen.

Definitie Orakel
De term orakel wordt zowel gebruikt voor de wijze raadgevingen van (één of meerdere) godheden, als voor de plaats waar die raad werd gehaald.

Orakel (Grieks: χρησμός) is een begrip afkomstig uit de Griekse mythologie en uit de religieuze praktijk van de oude Grieken. Het was bij uitstek het communicatiepunt tussen de Grieken en hun goden. Het orakel beweerde de wil van een of meerdere Goden weer te geven, en uiteindelijk ook altijd uit te komen, ook al werd het niet altijd correct begrepen, en trachtten velen zich eraan te onttrekken.
Er waren in de Oudheid verschillende eerbiedwaardige orakelplaatsen bekend (o.m. dat van Dodona in Epirus), maar dat van Delphi was het drukst bezochte en meest gerespecteerde van de gehele oudheid. Verwante artikelen Orakel van Delphi
In het licht van deze definitie is het aardig om eens onderstaande citaten van enkele grote denkers/schrijvers weer te geven.

"Of God de mens schiep, staat te bezien. Dat de mens God schiep, staat vast." Adriaan Roland Holst

"Hoe dan? Is de mens een miskleun van God? Of God een vergissing van de mens?"Friedrich Nietzsche

"Mensen die niet meer in God geloven, geloven niet in niets maar in alles. Als je je hoofd vrijmaakt, als je niet meer vastzit aan dat ene idee, kun je alles wat je wilt."Ethel Portnoy

"Wanneer in een mensengeest eenmaal de vrijheid is losgebroken, hebben de goden er geen vat meer op." Jean-Paul Sartre